I januari 2015 ger vår familj sig ut på ett smärre Amerikaäventyr. Vi ska bo ett tag i Seattle.
Känna oss för, se om vi trivs. Kanske blir vi kvar för alltid?
Det här är vår resa.

fredag 20 februari 2015

Små utforskare

Sedan två veckor har vi två små utforskare här hemma. Vi bestämde ganska snabbt efter ankomst att vi skulle försöka hitta någon form av skola eller barnomsorg för barnen. De är vana vid att leka med andra barn och behöver få kompisar. Den fantastiska svenska lekgruppen i all ära - härliga föräldrar och barn allihop - men vi behöver amerikanska vänner också. Innan vi kom hit hade vi fått höra att det är stört omöjligt att få plats på förskola eller liknande. Vid första träffen med lekgruppen sa alla till mig att nej då, det går visst att hitta, så jag tog mod till mig och mailade runt. Min nya devis är "om man inte frågar så får man inget" och det lönar sig faktiskt. Efter bara någon dag hade jag platserbjudande på fyra pre schools och dryga veckan senare började barnen på skolan med det ljuvliga namned "Little Explorers".

Så nu går de i skolan tre dagar i veckan. 8:45-13, fem minuters promenad hemifrån, en skola med egen ateljé, teckenspråksundervisning och en herrans massa olika kulturer och språk blandade i en härlig röra. Barnens engelska har formligen exploderat och nu har de till och med börjat prata lite. Otroligt häftigt att se och trots att det nästan gör mig bankrutt att betala de hutlösa priserna - God bless maxtaxa! - så är det värt vartenda öre att se hur barnen växer lite varje dag!

1 kommentar:

  1. Vad skönt ändå, både för dem och för dig. Och säkerligen gör det hela upplevelsen bättre. Att lära sig lite engelska och träffa vänner.

    SvaraRadera