I januari 2015 ger vår familj sig ut på ett smärre Amerikaäventyr. Vi ska bo ett tag i Seattle.
Känna oss för, se om vi trivs. Kanske blir vi kvar för alltid?
Det här är vår resa.

lördag 14 mars 2015

Språkutveckling

Idag när jag hämtade barnen från skolan sa deras lärare Ms Katie till mig att dottern hade pratat om kitty cats hela dagen. På engelska. Min dotter är inte ens tre år fyllda och har bott i USA i åtta veckor och pratar om katter. På engelska. Det fascinerar mig något enormt. Och gör mig ännu mer säker på att det här äventyret är värt all huvudvärk det ibland har gett oss.

Barnens språkutveckling är en av de saker som verkligen varit häftig att observera sedan vi kom hit. Sonen kunde alfabetet och siffrorna på engelska långt innan vi kom hit och kunde väl räkna till kanske 20 - god bless youtube - men det var inte mycket annat han kunde. Han kunde ord typ dog, cat, heart, star och ice cream. Men nu? Han har långa konversationer med människor vi möter och berättar saker och förklarar saker. Härom dagen hörde jag honom säga till en annan mamma vid lekplatsen "that's my mommy over there, the one with the pink glasses and the white bag". Say what? De snappar upp allt och engelska som hemligt vuxenspråk kan vi verkligen glömma.

Bäst hittills språkmässigt: när dottern sa "Mommy, I wanna go to Starbucks." Då hajar man att det är allvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar