I januari 2015 ger vår familj sig ut på ett smärre Amerikaäventyr. Vi ska bo ett tag i Seattle.
Känna oss för, se om vi trivs. Kanske blir vi kvar för alltid?
Det här är vår resa.

onsdag 14 januari 2015

To be or not to be...

...seated

Vi bokade vårt flyg för ganska länge sedan. Vi snackar månader. VI flyger KLM, jag gillar det för de brukar vara schyssta meed kids och generösa med mat, dryck och plats. Plus att Schiphol är en helt ok flygplats att mellanlanda på. Inte som CdG, den betalar jag för att slippa. Hårda bänkar (som förresten alltid är fulla oavsett tid på dygnet), ingen wifi och en massa sura fransmän. Nej tack.

Anyway. Flighten över atlanten är tyvärr en codeshare med Delta. Jag hatar Delta. Delta har usel kundservice på telefon (alltså usel av typen skriker "NEJ!" högt vad man än frågar), taskigt käk och flygvärdinnor som badar i tung parfym innan de kliver ombord. Dessutom har Delta en lustig liten detalj för sig när det gäller seating. De spärrar nämligen ca 80% av platserna fram till 24 timmar innan avgång för att även de som köper biljett dagarna innan de flyger ska kunna välja plats. Jag vet inte riktigt om jag tycker att den taktiken är klockren. Någon bonus ska man väl ha när man planerar i god tid? Nåja, på grund av denna lilla käcka idé som Delta har så har vi inte fått sitta tillsammans på resan från Schiphol till Sea-Tac. Alltså jo, vi hade fått seating två och två. I mitten med någon på vardera sida. Ca subotimalt med en tvååring och en fyraåring. Så jag har försökt få det ändrat but to no avail. Idag lyckades jag checka in oss online trots att vi inte har ESTA (vi har ju långtidsvisum så vi behöver inte det) och bara det var ett smärre mirakel. Sen gick det förstås inte att ändra platser på flyget trots att det var långt ifrån fullt. Ringde till KLM. Nääääää, det går ju inte. De andra passagerarna har ju redan checkat in och då måste man be om lov innan man flyttar dem. Eh? Jag har blivit runtflyttad utan att bli tillfrågad hur många gånger som helst. Men jag kunde prova online, det kunde jag. Ja men det gick ju inte? Nåja, jag provar igen och lo and behold: vi lyckades få flytta runt i det smärre seatinglotto som utgör Deltas standardplan.Så nu ockuperar cirkus K en hel rad solokvist. Dottern kan inte hälla juice över någon annan än mig.

Då var det bara det där med packningen då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar